Veelgestelde vragen
Heb je vragen over onze diensten of werkwijze? We hebben de meest voorkomende vragen verzameld om je snel en duidelijk te helpen. Of je nu op zoek bent naar meer informatie over onze huishoudhulp, strijkhulp, je contract, of de omkaderingsvergoeding, hieronder vind je de antwoorden. Vind je niet wat je zoekt? Neem gerust contact met ons op, we helpen je graag verder!
Dienstencheques
-
Hoe bestel ik dienstencheques?
- Vraag een gebruikersnummer aan bij Pluxee via hun website.
- Kies tussen papieren en elektronische dienstencheques.
- Elektronische dienstencheques worden direct in je online portefeuille gezet, waar je ze eenvoudig kan beheren.
-
Hoe bestel ik opnieuw dienstencheques?
Je kan dienstencheques bestellen via jouw Beveiligde Zone, de Pluxee app, of via jouw Belfius of KBC bankapp. Je kan ook een overschrijving doen naar de rekening van Pluxee met het juiste bedrag voor het aantal gewenste cheques.
-
Hoe lang zijn mijn dienstencheques geldig?
De geldigheid van je dienstencheques is regionaal bepaald:
- Vlaanderen: 12 maanden
- Brussels Hoofdstedelijk Gewest: 6 maanden
- Wallonië: 8 maanden
Binnen deze termijn kunnen dienstencheques gebruikt, terugbetaald of omgeruild worden. Voor papieren dienstencheques is het belangrijk om de vervaldatum goed in het oog te houden. De vervaldatum van elektronische dienstencheques vind je terug in de Gebruikerszone op soeasy.Pluxee.be.
-
Hoe snel ontvang ik mijn bestelde dienstencheques?
Elektronische dienstencheques zijn onmiddellijk beschikbaar in je elektronische portefeuille na ontvangst van jouw betaling. Papieren dienstencheques worden binnen de 2 werkdagen na je bestelling verzonden.
-
Wat is het verschil tussen elektronische en papieren dienstencheques?
Elektronische dienstencheques worden onmiddellijk na bestelling beschikbaar in jouw elektronische portefeuille en zijn veiliger omdat ze niet verloren kunnen gaan of gestolen kunnen worden. Papieren dienstencheques worden per post verzonden en moeten handmatig ingevuld worden bij gebruik.
-
Hoeveel dienstencheques kan ik per jaar bestellen?
Vanaf 1 januari 2025 zijn er nieuwe prijzen voor dienstencheques. De eerste 400 dienstencheques die u per kalenderjaar aanschaft, kosten dan €10 per stuk. Als u meer dan 400 dienstencheques per jaar bestelt, kost elke extra dienstencheque €11. De minimale bestelling blijft 10 dienstencheques.
-
Hoe kan ik als gezin de fiscale aftrek optimaliseren?
In een gezinssituatie kun je extra dienstencheques aankopen op naam van de partner om de meerkost te vermijden. De limiet is 1000 dienstencheques per gezin.
-
Wat verandert er in 2025 voor dienstencheques in Brussel?
Vanaf januari 2025 worden de prijzen van dienstencheques jaarlijks aangepast aan de inflatie. Hier zijn de belangrijkste wijzigingen:
- Prijsaanpassing: De eerste 300 dienstencheques kosten €10,20 per stuk, en de volgende 200 cheques kosten €12,40 per stuk.
- Geen minimumbestelling: Voor elektronische dienstencheques is er geen minimum aantal meer dat je moet kopen. Je kunt nu elk gewenst aantal kopen, wat meer flexibiliteit biedt.
- Fiscale aftrek en geldigheid: De fiscale aftrek blijft 15% en dienstencheques gekocht in 2024 blijven geldig in 2025.
Deze aanpassingen maken het gebruik van dienstencheques eenvoudiger en flexibeler.
-
Hoe kan ik mijn bestaande bestelling van dienstencheques annuleren of wijzigen?
Zodra een bestelling is geplaatst en betaald, kan deze niet meer worden gewijzigd of geannuleerd. Zorg ervoor dat je je bestelling zorgvuldig controleert voordat je deze bevestigt.
-
Wat gebeurt er als ik meer betaal dan nodig voor de gewenste hoeveelheid dienstencheques?
Als het bedrag van je bestelling geen veelvoud is van €10, zal de bestelling uitgevoerd worden voor het dichtstbijzijnde lagere bedrag en krijg je het te veel automatisch terugbetaald.
-
Hoe kan ik mijn resterende saldo van dienstencheques controleren?
Je kan het saldo en de vervaldatum van je elektronische dienstencheques op elk moment controleren via jouw Beveiligde Zone.
-
Hoeveel kost een huishoudhulp?
Per gewerkt uur betaal je met één geldige dienstencheque. Dit komt neer op €10 per uur.
-
Hoe gebruik ik dienstencheques om voor huishoudelijke hulp te betalen?
Je betaalt de huishoudhulp met één dienstencheque per gepresteerd uur. Voor elektronische cheques bevestig je het aantal uren via jouw Beveiligde Zone of app, en bij papieren cheques vul je de datum en het aantal uren in op de cheque zelf.
- Papieren dienstencheques: Overhandig de cheques na het bezoek van je huishoudhulp, gelijk aan het aantal gepresteerde uren. Als je niet thuis bent, kan je de cheques op voorhand klaarleggen.
- Elektronische dienstencheques: De huishoudhulp registreert de prestatie via een telefoontoestel. Als dat niet lukt, doet het Group-f-kantoor dit voor jou. Na registratie kan je de prestatie online bevestigen.
-
Waarvoor kan ik dienstencheques gebruiken?
Dienstencheques kunnen gebruikt worden voor huishoudhulp zoals schoonmaken, wassen, strijken, koken en boodschappen doen en voor strijkhulp in een strijkatelier.
-
Waarvoor kan ik dienstencheques niet gebruiken?
Dienstencheques kunnen niet gebruikt worden voor tuinwerk, kinderoppas, dierverzorging, onderhoud van gemeenschappelijke traphallen, beroepslokalen (zoals winkels of dokterspraktijken), of het lappen van ramen in gevaarlijke omstandigheden (zoals op grote hoogte).
-
Wat gebeurt er als ik niet genoeg dienstencheques heb om voor een service te betalen?
Als je niet over voldoende dienstencheques beschikt op het moment van de service, ontvang je een melding om jouw portefeuille aan te vullen. Je moet voldoende cheques hebben om de volledige service te kunnen betalen.
-
Kan iedereen gebruik maken van dienstencheques?
Ja, elke particulier die in België woont, kan gebruik maken van dienstencheques voor hulp in een privéwoning.
Bedrijven kunnen geen dienstencheques bestellen.
-
Kan ik overschakelen van papieren naar elektronische dienstencheques (of omgekeerd)?
Ja, je kan eenvoudig overschakelen tussen papieren en elektronische dienstencheques. Volg de onderstaande stappen:
- Ga naar de website van Pluxee voor jouw regio.
- Meld je aan op de website.
- Ga naar de sectie ‘instellingen’ bovenaan de pagina.
- Selecteer de gewenste optie (elektronisch of papier) en klik op ‘bewaren’.
- Je ontvangt een bevestigingsboodschap. Vanaf je volgende bestelling zullen de dienstencheques in de gekozen vorm beschikbaar zijn.
-
Wat zijn de rekeningnummers van Pluxee?
- Voor Vlaanderen: BE41 0017 7246 2610
- Voor Brussel: BE28 0017 7246 3620
- Voor Wallonië: BE15 0017 7247 4330
Meer informatie kan je vinden op de website van het Vlaams Gewest.
-
Waarom is het belangrijk om huishoudhulp aan te vragen via een erkende dienstencheques onderneming?
Het is belangrijk om je huishoudhulp aan te vragen via een door de overheid erkende dienstencheques onderneming, zoals Group-f Dienstencheques. Deze erkenning zorgt ervoor dat de diensten correct en wettelijk worden uitgevoerd. Group-f Dienstencheques maakt met jou verdere afspraken over de gewenste hulp, het aantal uren per week, en de dag waarop het werk uitgevoerd dient te worden.
-
Wat moet ik doen als ik mijn dienstencheques verlies of als ze gestolen worden?
Als je dienstencheques verliest of als ze gestolen worden, moet je dit onmiddellijk melden aan Pluxee. Ze kunnen je begeleiden bij het blokkeren van de cheques en het eventueel verkrijgen van vervangende cheques.
-
Hoe kan ik mijn dienstencheques terugbetaald krijgen?
Indien je ongebruikte dienstencheques hebt die nog binnen de geldigheidstermijn vallen, kan je deze terugsturen naar Pluxee voor terugbetaling. Het is belangrijk om hiervoor de juiste procedure te volgen, zoals aangegeven door Pluxee.
-
Kan ik als persoon met een invaliditeitsuitkering dienstencheques tegen een verlaagd tarief kopen?
Nee, momenteel is er geen verlaagd tarief specifiek voor mensen met een invaliditeitsuitkering. Het standaardtarief voor dienstencheques is € 10 per cheque voor de eerste 400 cheques per jaar, en € 11 per cheque voor de volgende 100 cheques. Echter, bepaalde groepen kunnen in aanmerking komen voor een verhoogde aankooplimiet.
-
Wat is het verhoogde quotum voor dienstencheques voor personen met een handicap?
Personen met een handicap, of ouders van een minderjarige met een handicap (jonger dan 25), kunnen tot 2000 dienstencheques per jaar aankopen tegen het tarief van € 10 per cheque. Dit is een uitbreiding bovenop het standaardquotum van 500 cheques.
-
Wat als ik een ouder ben van een minderjarig kind met een handicap?
Ouders van een minderjarig kind met een handicap kunnen ook aanspraak maken op het verhoogde quotum van 2000 dienstencheques. Het quotum wordt toegekend aan één van de ouders, namelijk degene die het kind officieel ten laste heeft.
-
Heeft mijn invaliditeitsuitkering invloed op de prijs van de dienstencheques?
Nee, een invaliditeitsuitkering heeft geen invloed op de prijs van dienstencheques. Het tarief is standaard voor iedereen, maar personen met een handicap kunnen wel aanspraak maken op een verhoogd aankoopquotum van 2000 cheques tegen het standaardtarief.
Huishoudhulp
-
Wat als ik ontevreden ben over mijn huishoudhulp?
Indien je niet tevreden bent met de dienstverlening van je huishoudhulp, neem dan contact op met je lokale Group-f-kantoor. We zullen samen een oplossing zoeken, zoals het voorstellen van een andere huishoudhulp.
-
Hoe kan ik mijn voorkeuren voor mijn huishoudhulp doorgeven?
Heb je specifieke voorkeuren voor hoe bepaalde taken uitgevoerd moeten worden? Je kan deze doorgeven aan je huishoudhulp of aan je lokale kantoor, zodat we dit kunnen opnemen in de planning en instructies.
-
Is er een vervangingsdienst als mijn huishoudhulp met vakantie is?
Ja, indien je huishoudhulp met vakantie of tijdelijk afwezig is, proberen wij een vervangende hulp te regelen zodat je huishoudelijke taken ononderbroken doorgaan.
-
Wat moet ik doen als mijn huishoudhulp te laat komt of niet opdaagt?
Als je huishoudhulp te laat komt of niet opdaagt zonder voorafgaand bericht, neem dan onmiddellijk contact op met je lokale Group-f-kantoor. We zullen onderzoeken wat er aan de hand is en, indien nodig, zorgen voor een vervangende hulp of een nieuwe afspraak inplannen.
-
Hoe kan ik de contactgegevens van mijn huishoudhulp krijgen?
Om de privacy van onze huishoudhulpen te beschermen, verstrekken wij hun persoonlijke contactgegevens niet rechtstreeks aan klanten. Als je contact wilt opnemen met je huishoudhulp, kan dit via je lokale Group-f-kantoor.
-
Wat gebeurt er als ik mijn afspraak met de huishoudhulp moet annuleren?
Indien je je afspraak met de huishoudhulp moet annuleren, neem dan zo snel mogelijk contact op met je lokale Group-f-kantoor. We vragen je om annuleringen minstens 24 uur van tevoren door te geven om eventuele kosten te vermijden en om een nieuwe afspraak te kunnen inplannen.
-
Kan ik een vaste huishoudhulp krijgen?
Ja, we streven ernaar om je te koppelen aan een vaste huishoudhulp die aansluit bij jouw wensen en agenda. Indien je toch een andere huishoudhulp wenst, kan je dit altijd aangeven bij je lokale Group-f-kantoor.
-
Wat als ik tijdelijk geen huishoudhulp nodig heb?
Indien je tijdelijk geen huishoudhulp nodig hebt, bijvoorbeeld door vakantie of andere redenen, kan je dit melden via de klantenzone: afwezigheid melden. We kunnen je diensten tijdelijk opschorten en op een later tijdstip hervatten zonder dat je je plaats in de planning verliest.
-
Wat als ik op vakantie ben en tijdelijk geen huishoudhulp nodig heb?
Als je op vakantie gaat en tijdelijk geen huishoudhulp nodig hebt, kan je dit eenvoudig melden aan je lokale Group-f-kantoor via de klantenzone: afwezigheid melden. We kunnen je diensten tijdelijk pauzeren zonder dat je je plaats in de planning verliest. Zodra je terug bent, hervatten we de diensten op de afgesproken tijdstippen.
Het is belangrijk om je afwezigheid minstens 2 weken op voorhand door te geven, zodat we voldoende tijd hebben om de planning aan te passen en je huishoudhulp tijdig te informeren.
-
Hoe lang op voorhand moet ik mijn vakantie doorgeven en waarom?
We vragen je om je vakantie minstens 2 weken op voorhand door te geven. Dit geeft ons voldoende tijd om je huishoudhulp op de hoogte te brengen en de planning aan te passen. Hierdoor kunnen we ook andere klanten helpen met een vervangende hulp indien nodig en kunnen we onze diensten efficiënter organiseren tijdens jouw afwezigheid.
Je vakantie doorgeven, kan je eenvoudig melden aan je lokale Group-f-kantoor via de klantenzone: afwezigheid melden.
-
Kan ik mijn huishoudhulp behouden als ik verhuis naar een ander gewest?
Indien je verhuist naar een ander gewest binnen België, kan je nog steeds gebruik maken van dienstencheques, maar je dient dit te melden bij zowel Group-f Dienstencheques als Pluxee om de nodige administratieve aanpassingen te doen.
-
Hoe wordt de kwaliteit van de huishoudhulp gewaarborgd?
Wij streven naar een hoge kwaliteit van dienstverlening. Onze huishoudhulpen worden regelmatig getraind en begeleid om aan de verwachtingen te voldoen. We vragen ook om jouw feedback na iedere dienstverlening, zodat we continu kunnen verbeteren.
Strijkhulp
-
Een strijkatelier? Hoe werkt dat precies?
STAP 1
Verzamel je strijk. Heb je achteraf de kledij liever op een kapstok? Geen enkel probleem. Laat het ons weten en onze strijkhulpen brengen dit in orde. De kapstokken die we je meegeven breng je de volgende keer gewoon weer opnieuw mee. Je kledij liever niet op kapstokken? Dan vouwen onze strijkhulpen alles netjes op. Heb je een delicaat of een extra waardevol stuk? Leg het gerust apart, we dragen er extra zorg voor.
STAP 2
Breng je wasmand binnen in één van onze strijkateliers. Te veel strijk om in één wasmand te stoppen? Verdeel het textiel dan over meerdere wasmanden. Dit is voor onze strijkhulpen ook makkelijker om de strijk netjes gevouwen aan je terug te geven. Je betaalt niet per wasmand.
STAP 3
Haal je perfect gestreken was weer op, dit meestal binnen de 2 werkdagen. We bespreken de ophaaldatum steeds samen met jou wanneer je de wasmand binnenbrengt in één van onze strijkateliers.
-
Hoe betaal ik de strijkhulp in de Group-f Strijkateliers?
Onze strijkhulp wordt betaald met dienstencheques, zowel papieren als elektronische. Bij papieren dienstencheques overhandig je deze bij het ophalen van je gestreken was. Voor elektronische dienstencheques registreert de medewerker de prestaties, waarna je deze online moet bevestigen.
-
Betaal ik per wasmand die ik binnenbreng ik het strijkatelier?
Te veel strijk om in één wasmand te stoppen? Verdeel het textiel dan over meerdere wasmanden. Dit is voor onze strijkhulpen ook makkelijker om de strijk netjes gevouwen aan je terug te geven. Je betaalt niet per mand, maar per uur strijkhulp. Eén uur strijkhulp staat over het algemeen gelijk aan één dienstencheque. De tarieven vind je terug in onze strijkateliers.
-
Dien ik een afspraak te maken om mijn strijkmand binnen te brengen?
Nee, het is niet nodig om een afspraak te maken om je strijkmand binnen te brengen.
-
Hoeveel kost strijkhulp via dienstencheques?
De strijkhulp kost één dienstencheque per uur, wat gelijk staat aan €10 per cheque in Vlaanderen en €10,20 in Brussel. Daarnaast komt er nog een bijkomende kost. De tarieven of prijslijst vind je terug in onze strijkateliers.
Contract
-
Waar kan ik de algemene voorwaarden terugvinden?
De algemene voorwaarden van Group-f Dienstencheques kan je hier terugvinden.
-
Wat als ik niet akkoord ga met de algemene voorwaarden?
Het staat je vrij om de samenwerking met Group-f Dienstencheques niet aan te gaan.
-
Is het wettelijk om de algemene voorwaarden te wijzigen?
Ja, het is wettelijk toegestaan voor een onderneming om haar algemene voorwaarden te wijzigen en de klant hierover te informeren.
-
Hoe kan ik mijn contract met Group-f Dienstencheques opzeggen?
Wil je je contract beëindigen? Dan kan je dit schriftelijk doen door een e-mail te sturen naar klantendienst@group-f.be of door contact op te nemen met je lokale kantoor.
-
Wat is de opzegtermijn als ik mijn contract wil beëindigen?
De standaard opzegtermijn voor het beëindigen van je contract bedraagt 1 maand.
-
Kan ik mijn contract tijdelijk opschorten?
Ja, je kan je contract tijdelijk opschorten bij langdurige afwezigheid of onder uitzonderlijke omstandigheden. Neem contact met je lokake kantoor of via de klantenzone: afwezigheid melden om de mogelijkheden te bespreken.
Omkaderingsvergoeding / Facturatie
-
Waarom voert Group-f Dienstencheques een verplichte omkaderingsvergoeding in?
Door de stijgende loonkosten en afnemende overheidssteun in onze sector zijn we genoodzaakt om een administratieve kost per dienstencheque aan te rekenen. De omkaderingsvergoeding dekt de administratieve ondersteuning en planning vanuit onze backoffice, en draagt bij aan de voortdurende verbetering van onze dienstverlening, zoals opleiding en begeleiding van huishoudhulpen.
Meer info over de omkaderingsvergoeding, kan je hier vinden.
-
Rekenen andere dienstenchequebedrijven ook extra kosten aan?
Ja, bijna alle dienstenchequebedrijven rekenen omkaderingsvergoedingen of administratieve kosten aan. Bij Group-f Dienstencheques betaal je een administratiebijdrage per dienstencheque. Andere dienstenchequebedrijven hanteren vaak hogere omkaderingsvergoedingen, die semestrieel, halfjaarlijks of jaarlijks gefactureerd worden. Dit kan leiden tot onverwachte hoge kosten, afhankelijk van hoe de omkaderingsvergoedingen in verhouding staan tot de geleverde diensten.
-
Is de omkaderingsvergoeding voor iedereen hetzelfde?
Nee, de omkaderingsvergoeding is niet voor iedereen hetzelfde. Het standaardbedrag geldt voor klanten die minder dan 12 uur per week huishoudhulp afnemen. Vanaf 12 uur per week ontvangt u een korting van 15% op de omkaderingsvergoeding.
-
Is de omkaderingsvergoeding fiscaal aftrekbaar?
Nee, de omkaderingsvergoeding is niet fiscaal aftrekbaar. Vanaf 2025 zijn dienstencheques in het Vlaams Gewest niet meer fiscaal aftrekbaar. Meer info vind je op dienstencheques.vlaanderen.be.
De fiscale aftrek van dienstencheques in Brussel blijft ongewijzigd en bedraagt nog steeds 15%
-
Is het wettelijk om deze verplichte omkaderingsvergoeding aan te rekenen?
Ja, het is wettelijk toegestaan om omkaderingsvergoedingen aan te rekenen. Meer informatie hierover vind je op de website van Pluxee: Pluxee.be.
-
Hoe vaak per jaar wordt de omkaderingsvergoeding aangerekend?
De omkaderingsvergoeding wordt maandelijks gefactureerd, vanaf de 1ste poetsbeurt of vanaf de maand waarin de dienstverlening van start gaat.
-
Mag de omkaderingsvergoeding met dienstencheques betaald worden?
Nee, de omkaderingsvergoeding kan niet met dienstencheques betaald worden. Hiervoor ontvang je een aparte factuur vanaf de maand waarin de dienstverlening van start gaat.
-
Wat gebeurt er als ik de omkaderingsvergoeding niet betaal?
Indien je niet aan je betalingsverplichting voldoet, zullen we je via e-mail aanmanen, nadien via telefoon. Indien er na deze aanmaning geen betaling volgt binnen 48 uur, behoudt Group-f Dienstencheques zich het recht om de dienstverlening onmiddellijk stop te zetten, conform artikel 5.1 van de algemene voorwaarden.
-
Wordt de omkaderingsvergoeding terugbetaald als mijn huishoudhulp ziek is of langdurig afwezig?
Er wordt geen omkaderingsvergoeding aangerekend voor niet-gewerkte uren. Aangezien de omkaderingsvergoeding per gewerkt uur wordt berekend, is er geen kost als je huishoudhulp afwezig is, en dus ook geen nood tot terugbetaling.
-
Wordt de omkaderingsvergoeding terugbetaald als ik mijn overeenkomst met Group-f Dienstencheques stopzet?
Omdat de omkaderingsvergoeding enkel wordt aangerekend op basis van gewerkte uren, vervalt deze automatisch bij het stopzetten van de overeenkomst. Er is daarom geen terugbetaling nodig.
-
Ik heb onterecht een factuur ontvangen, wat moet ik doen?
Laat het ons weten via je lokale Group-f-kantoor. Wij zorgen ervoor dat dit zo snel mogelijk rechtgezet wordt.
-
Wat is de betalingstermijn van de omkaderingsvergoeding?
De betalingstermijn voor de omkaderingsvergoeding bedraagt standaard 8 dagen na ontvangst van de betaaluitnodiging. De uiterste betaaldatum staat vermeld in de begeleidende e-mail of op de betaaluitnodiging.
-
Ik heb een bezwaar over de omkaderingsvergoeding, wat nu?
Aangezien de omkaderingsvergoeding enkel wordt aangerekend op basis van gewerkte uren, is deze niet van toepassing bij afwezigheid. Mocht je toch een bezwaar hebben, kan je dit binnen 14 dagen schriftelijk indienen bij je lokaal kantoor.
-
Hoe wordt de administratieve kost gefactureerd?
Klanten met een geregistreerd e-mailadres ontvangen hun factuur via e-mail. Klanten zonder geregistreerd e-mailadres ontvangen een papieren factuur per post, waarvoor portokosten van €3,20 per verstuurde factuur in rekening worden gebracht.
-
Hoe kan ik de omkaderingsvergoeding betalen?
Je kan de factuur van de omkaderingsvergoeding betalen via een betaallink (POM), Payconiq, Bancontact, of overschrijving. Cash betalingen of betalingen met dienstencheques zijn niet mogelijk. Klanten kunnen ook kiezen voor domiciliëring. In dat geval zal het lokale filiaal een domiciliëringsdocument voor je regelen. Dit document moet door jou ondertekend worden en vervolgens bezorgd worden aan zowel Group-f als je bank.
-
Wanneer wordt de omkaderingsvergoeding gefactureerd?
De omkaderingsvergoeding wordt maandelijks gefactureerd, maar alleen als er in de voorgaande maand een prestatie heeft plaatsgevonden. Geen prestatie betekent geen factuur.
-
Wat gebeurt er als mijn factuur voor de omkaderingsvergoeding verloren gaat of ik deze niet heb ontvangen?
Indien je de factuur niet hebt ontvangen, neem dan contact op met je lokale kantoor. We sturen je graag een duplicaat.